מחבטים, גידים וכל מה שצריך לדעת – מאת סם גלמן

איך אני אמור לדעת באיזו מתיחה עליי לשזור את המחבט?
ככל שהמתיחה גבוהה יותר כך העוצמה של החבטה תהיה נמוכה יותר ותהיה שליטה גבוהה יותר. ככל שהמתיחה יותר נמוכה, כך העוצמה תהיה גבוהה יותר והשליטה נמוכה יותר. לכן, חשוב מאוד למצוא את האיזון שמתאים לכל שחקן באופן ייחודי.
אם אני חובט במהלך משחק ושם לב שברוב הפעמים, וללא מאמץ בחבטה שלי, הכדורים  יוצאים החוצה סימן שהמחבט חובט חזק מידיי ואולי כדאי להעלות את המתיחה. לשחקנים מתחילים המאמנים מייעצים כיוון שאנחנו רואים את הטכניקה, גובה וחוזק של השחקן, וכן, את היכולת שלו לחבוט בכדור.

יש לי מחבט בלייד ובדרך כלל אני שוזר את היגידים עם לוקסילון. כששזרתי פעם אחת עם גיד אחר מאותו סגנון (סינתטי) התחילו לי כאבים בכתף, האם יש קשר בין סוג המחבט לסוג הגיד
יש קשר בין סוג הגיד וסוג המחבט, אבל לא ישיר.
הגיד לא אמור להשפיע על כאבים בכתף כי אם יש כאבים זה כנראה בגלל בעיה טכנית או פיזית. כלומר, או שהטכניקה של החבטה לקויה או שהכתף לא מספיקה חזקה מבחינת מעטפת השריר. אם היו אומרים לי שיש דלקת במפרקים כמו פרק כף היד או המרפק אז היה אפשר לדבר על סוג הגיד. אם מדובר בפציעה מאזור הכתף אזי מדובר בבעיית טכניקה, מעטפת שרירים וסוג המחבט (משקל ואיזון לא מתאים במחבט), היכולת הטכנית שלי לא מספיק טובה בשביל המחבט שבחרתי.
לסיכום, גיד יכול לגרום למרפק טניס אבל לא לכאבים בכתף. הסיבה לכך היא כנראה שהגיד נוקשה מידיי לאותו שחקן וכשהיד לא מספיק חזקה, זעזוע מתמיד מהחבטות עובר דרך המחבט וגורם לדלקת.

שזירה שונה 
ישנם שני סוגי גידים מרכזיים; גיד טבעי וגיד סינתטי. הגיד הטבעי הוא סוג גיד אחד שעשוי מגידים של בקר. לעומת זאת, גיד סינתטי מתחלק לכמה סוגים: ניילון ופוליאסטר.
מבחינת מבנה של גידים, גם כאן ישנם מספר סוגים, גיד מונופילמנט שבדרך כלל עשוי מפוליאסטר וגיד שני, מולטיפילמנט, שעשוי מהרבה סיבים קטנים ונותן לו יותר גמישות.  מולטיפילמנט יותר דומה לגיד טבעי.

סוג של מחבטים
PROSTAFF
– מחבט עם רמת שליטה גבוהה וראש מחבט קטן יחסית עם איזון באמצע או לכיוון הידית. השחקן פדרר, למשל, מאוד התקפי, הוא עולה הרבה לרשת, יש לו הרבה אנרגיות, הוא מאוד מדויק, בעל רמת טכניקה טובה וחשוב לו להרגיש את השליטה במחבט ובכדור אז מתאים לו מחבט מאוד נוקשה בתחושה, כמו Pro Staff
BLADE – גם נחשב מחבט המתאים לסגנון התקפי אבל שם דגש על יותר עוצמה ופחות שליטה.  השחקן ראוניץ' משחק עם מחבט מסוג זה.
JUICE – מחבטים יותר כבדים, קשה יותר להניע אותם, היציבות של המחבט מול החבטה יותר טובה כי יש פחות תנודות. השחקנית ויקטוריה אזרנקה לדוגמא.
BURN – מחבט נוקשה מאוד ולכן העוצמה גבוהה יחסית לאחרים, ייתן משחק יותר קל בהגנה. כמו השחקן קני שיכורי למשל.
ככל שהמחבט עם ראש מחבט גדול יותר, יש לו יותר עוצמה ופחות שליטה אבל מצד שני, המחבט "יותר סלחן" כלומר, מרכז ראש המחבט גדול יותר כך שמאפשר יותר סטיות. זה מאוד מתאים לשחקנים מתחילים.

צפיפות של רשת גידים
ככל שהגידים יהיו צפופים, נגיד 18 אורך ו20 רוחב, אז השליטה, כיוון, גובה, עוצמה וסיבוביות יהיו גבוהים יותר על הכדור אבל מצד שני יהיה קשה יותר לגלגל את הכדור. ככל שיש יותר רווח, הכדור נכנס בין הגידים והפוטנציאל לספין יותר גבוה.
זה תלוי בסגנון המשחק שלי, האם אני משחק עם חבטה שטוחה או קשתית? ג'יל סימון מכה כדור יחסית שטוח ורפאל נדאל בעל סיבוביות גבוהה ביותר, 4900 סיבובים לדקה.
טניס מודרני משוחק עם הרבה סיבוביות ואפילו כבדה כי המחבטים מאפשרים. עם השנים המשחק הפך למהיר יותר מהקו האחורי כי הטכניקה של המחבטים מאפשרת את זה. לכן, צפיפות מושפעת מסגנון משחק. היום פחות שחקנים משחקים עם צפיפות גבוהה מאשר פעם. וילסון התחילו לאחרונה עם סדרת מחבטים שמסומנים בS (ספין) שצפיפותם פתוחה מאוד והפוכה ממה שהיה אי פעם. במקום שיהיה יותר חוטים לרוחב מאשר לאורך האיזון הפוך יש יותר חוטים לאורך מאשר לרוחב.

 

השארת תגובה