כדורי טניס – מאת סם גלמן

האם יש הבדלים בסוגי כדורים בין החברות השונות?

כן, יש הבדלים בין החברות מבחינת לחץ אוויר, משקל, קפיציות וקוטר הכדור. לחץ האוויר של הכדור משפיע על הקפיציות שלו, ככל שהלחץ בכדור יותר גבוה ככה הוא יותר קופצני, ולהפך.

כדור טניס צריך לענות לקריטריונים מסוימים שהוגדרו על יד ארגון ITF, הפדרציה הבינלאומית לטניס:

קוטר הכדור צריך להיות בין 6.54 ל6.86, משקל כדור צריך להיות בין 56 ל59.4 גרם וצבע הכדור הינו צהוב ולבן (רוב הכדורים צבועים בצבע צהוב פלורסנט, שנעשה בו שימוש  לראשונה ב1972, בגלל שנעשה מחקר שצבע זה נראה יותר טוב לעין בטלוויזיה. לפני כן הכדורים היו לבנים בלבד).

ב-20 השנים האחרונות התחילו להיכנס סוגי כדורים נוספים שמיועדים לרמות שונות של שחקנים מתחילים ועוזרים להתאים לכל שחקן כדור שיביא לחווית הצלחות והנאה מהמשחק. עקב התפתחות מתודיקת למידה במשחק הטניס וגם העתקה מענפים אחרים, כמו למשל שבכדורגל שאלו "למה ילד קטן בכדורגל משחק על מגרש יותר קטן ושער יותר קטן?" ולכן הגיעו גם למסקנה שבטניס המגבלה היא מהירות הכדור וגודל מגרש. לכן, החלו להתאים את טווחי וגדלי המגרשים לגודל של השחקנים שהם ילדים ואז להצליח בטווח קצר זה יותר קל.

כדורי טניס בצבע אדום-צהוב המיועדים לרמת מתחילים ואינם מאושרים לתחרויות.  מדובר בכדור גדול יותר במעט מהרגיל, בעל לחץ אוויר נמוך יותר, ולכן זה גורם לו להיות יותר איטי באוויר והקפיצה שלו איטית יותר. כדורים אלו מיועדים למשחק על טווח מגרש מיני טניס.

השלב הבא מבחינת כדורים זה כדור בצבע כתום אשר משוחק על 3/4 מגרש ומגיע בגודל כדור טניס רגיל אך קל יותר (הלחץ שלו הינו 50% מהכדור הרגיל ולכן זה עדיין נותן לו להיות יותר איטי דרך האוויר ויותר קל לחבטה, מה שנותן יותר זמן התארגנות לשחקן על מנת לשפר את המיומנויות שלו).

השלב האחרון, לפני מעבר לכדור הרגיל, זה כדור בצבעים חצי ירוק וחצי צהוב ומסומן בנקודה ירוקה שיש על הכדור, והוא מיועד למגרש מלא. מדובר בכדור שהינו 75% לחץ מהכדור הרגיל ומשקל 75% מהכדור הרגיל ולכן יותר איטי וגם הקפיצה שלו עדיין יותר נמוכה מהכדור הרגיל. לכן, זה גם נותן זמן התארגנות יותר טוב בשביל לשפר מיומנות.

כמאמן, אני רואה שבזכות התאמת סוג הכדור לרמת השחקנים מעלה את ההצלחה והלמידה של השחקנים יותר מהנה כי בסופו של דבר טניס זה משחק ואין מטרה ששחקנים רק יחבטו בכדורים אלא גם ילמדו טקטיקה, ולא רק טכניקה.

לדעתי האישית, הכדורים של חברת Wilson (US Open) נשמרים הכי טוב ומאבדים לחץ אוויר הכי לאט. יחד עם זאת אלו כדורים מאוד יקרים ולכן למי שמחפש איכות דומה אבל במחיר זול יותר, כדאי לקנות כדורים של Tretorn. מי שאוהב כדורים יותר קלים שעפים מהר יותר, כדורים של Head ו-Penn יהיו מצויינים.

השארת תגובה